CALEM PORTVIN
Calem’s historie
Næsten alle portugisiske familier kender Porto Cálem, som anerkendt markeds leder i Portugal navnlig gennem sine produkter Velhotes Tawny, Ruby og hvid.
Grundlagt i 1859, ved António Alves Cálem, hvor Porto Cálem på dette tidspunkt udelukkende beskæftiger sig med vineksport til Brasilien, med handel af eksotiske træsorter og gjorde dette ved hjælp af sin egen flåde. I virkeligheden er disse aktiviteter stadig huskes i dag gennem Porto Cálem mærke logotype, hvor en “Caravel” står for dette stolte historie.
Porto Cálem er blev holdt i familien i fire generationer, altid med fokus udvikle forretningen omkring kvalitet Port vine, hvilket har resulteret i høj anerkendelse over hele verden.
I dag, og siden 1998, er Porto Cálem en del af Sogevinus SGPS, SA Sogevinus Group er et stort antal virksomheder, som omhandler produktion af og handel med Port og DOC Douro Vine. SG investerer også i vinmarkerne for at sikre høj kvalitet i de producerede vine. Det har desuden interesser i drinks distribution og driver flere forskellige turist projekter.
Porto Cálem produktsortiment har langs sin historie gået en fremragende række priser og udmærkelser, især på Vintage årgange, Late Bottled årgange og Aged Tawny.
Den første Vintage Port nogensinde produceret af Porto Cálem var Vintage Port 1870 og de første priser omfatter Medaljer fra Bordeaux, Marseille og Bruxelles 1897 vin konkurrencer.
Priser
Fra da af har Porto Cálem Vine vundet vigtigste priser i de vigtigste internationale vinkonkurrencer fra Portugal, Frankrig, Belgien, Schweiz, Italien, slovenske, USA og Japan.
Seneste eksempler er
- Gold Medal i “Vinalies Internationales” for Porto Cálem Vintage 2002
- Bedste portvin Vintage for Porto Cálem Vintage 2000 i International Wine & Spirit Competition
- Bedste Berigede for Porto Cálem 20 Years Old i Japan International Wine Challenge
- Best in Class for Porto Cálem Colheita 1989 i International Wine & Spirit Competition, Porto Cálem Company of the Year i Vinitaly 2005.
- Porto Cálem Vintage 2003, som også vandt adskillige guldmedaljer i 2006, nemlig i Concours Mondial de Bruxelles, Vino Ljubljana, Bacchus og Vin Masters Challenge.
Nutiden
Også i 2006, efter reetablering af Cálem kældre har Calem fået tildelt “Best of Wine Tourism 2006”, i kategorien for arkitektur, i S. Fancisco konkurrence, USA.
Denne konkurrence fremmes af de vigtigste vin hovedstæder som Porto, Bordeaux, Melbourne, S. Francisco, Bilbao, Firenze, Mendoza og Cape Town, med det formål at belønne Excellence i vinsektoren.
Som led i en bæredygtig vækststrategi præsenterer Porto Cálem en formel Quality Management System ifølge NP EN ISO 9001:2000, som blev officielt anerkendt i 2001 med en certificering og eksamensbevis. Engagement med produkternes kvalitet og løbende forbedringer, øger tilfredsheden til Porto Cálem kunder, forbrugere, samarbejdspartnere og aktionærer.
Den nuværende markedssituation Salget af Porto Cálem nåede mere end 3,7 millioner flasker (750 ml) i 2005, samt udover en bestand på omkring 8 millioner liter.
Porto Cálem vigtigste marked har altid været Portugal, men eksporten har fastholdt en høj signifikans langs dens historie.
Cálems eksport til Brasilien, viser netop denne betydning. I 1980 udgjorde Brasilien 40% af den samlede eksport.
I dag er EU og Nordamerika særlig relevant i Porto Cálem eksport, men det kan nemt findes i mere end 30 lande og regioner blandt nogle er disse Brasilien, Puerto Rico, Østeuropa og endda New Zealand. Det er også en anerkendt markedsleder i Danmark, Frankrig, Benelux og England.
Hjemmeside: www.calem.pt
Smagte portvine fra Calem
Vintage 1985
God smag til at starte med, men indeholder ingen væsenlig eftersmag Kan kun betragtes som en midelmådig vin som jeg ikke køber igen, da den set fra alderen ikke vil skifte karakter
Jeg vil nok hellere bruge et tilsvarende beløb på en LBV, som nok vil give mener kvalitet for pengene