Sandeman Portvin

Sandeman Portvin

Sandeman

Historien begynder …

Sandeman’s kulturarv
I 1790 grundlagde George Sandeman, en ambitiøs ung skotte fra Perth en vin forretning i London. Med et 300 £ lån købte han sin første vinkælder og begyndte at handle i Port og Sherry fra Tom’s Coffee House.

I 1795 havde han etableret et agentur i Cadiz, Spanien og i 1811 købte han en aldrende kælder i Villa Nova De Gaia i Portugal. I begyndelsen af 1800’erne blev Sandeman vine sendt til lande i Europa, Nord-og Sydamerika, Afrika, Asien og endda så langt som New Zealand.

Sandeman var det første selskab til at mærke en tønde. I 1805, startede Sandeman deres varemærke GSR (George Sandeman & Co) på alle rør, de solgte, hvilket giver vinen et navn der kvalitetssikret den. I slutningen af det nittende århundrede var “brand”-navne stort set uhørt, men Sandeman ønskede at give deres kunder en garanti for kvalitet, så i 1880 blev de det første Portvins Hus til at eksportere flasker og mærkes vine. Sandeman mærket blev registreret som et varemærke i 1877 hvilket gør det en af de ældste i verden.

Den allerførste agent blev udpeget af 1903 og i 1914 havde Sandeman et netværk af agenter, som solgte Sandeman vine fra hele verden.

Opbygning af et brand

I begyndelsen af det tyvende århundrede, ønskede Sandeman til at fortælle verden om deres fine vine og blev blandt de første vinfirmaer til at mærke og reklamere for sine vine. I 1905 begyndte markedsføring, efterfulgt af en mere omfattende reklamekampagner. En enorm reklame i “irske Times” blev ledsaget af en “købmand meddelelse” om, at en “Sample Case” af seks Sandeman vine var tilgængelige på 15s (75p) “leveret til kundens dør”. I mellemtiden begyndte lignende reklame at optræder i det kontinentale Europa, USA og det daværende kender som “Nationernes af det britiske imperium”.

I 1928 skabte George Massiot Brown “Don”. Klædt ud som den spanske cabelleros de Jerez, i en portugisisk studerendes kappe og bredskygget hat, ligner Don en mørk, dramatisk figur med sin glas ruby farvet Porto. Denne kraftfulde billede har været en integreret del af både flaske etiketter og reklame siden begyndelsen af 1930’erne.

Sandeman flasker i 1930’erne sin første årgang i huset. I 1937 Sandeman annonceret deres hensigt om selv at aftapningen af alle fra 1935 Vintage, for at sikre “Perfect ensartethed aftapning”. Selv om dette ikke var opnået fuldt ud på det tidspunkt, var vinhandel bliver vant til Sandeman’s innovative arbejde.

Forretningen fortsætter med at trives og i 1965 begyndte Sandeman at annoncere på tv, stadig med “Don-figuren”, i en serie af kreative annoncer.

I 1980 Sandeman sluttede op med den internationale canadisk-baserede drikke virksomhed – Seagram og en ny æra begyndte sammen med andre prestigefyldte globale brands.

Mellem 1995-1996, havde House of Sandeman i Jerez og Porto officielt Certificate of Quality ISO 9002, og blev den første virksomhed til at få deres fremstillingsmetoder og processer anerkendt for deres kvalitet. De var også de første Portvins Firma, der blev attesteres af den portugisiske regering i overensstemmelse med den portugisiske Institut for Kvalitet.

Nu, for første gang i årtier, er det Sandeman samling åben for offentligheden i en række temaudstillinger, der dækker de vigtigste øjeblikke i både udviklingen i Portvin og Sandeman, virksomheden og brand. Sandeman begyndte at opbygge en hjemmeside i 1998, og derefter i 2006 historien er fortsat i lanceringen af ny emballage med moderne, cutting-edge design.

Sandeman i det 21. århundrede

I juni 2002 sluttede Sandeman sig til Sogrape koncernen. Sogrape Gruppen portefølje omfatter førende vin mærker Mateus (Rose), Offley og Ferreira (Porto), samt prestigefyldte mærker fra vigtige oprindelsesbetegnelser, herunder Casa Ferreirinha (Douro), Quinta dos Carvalhais (DAO), Herdade gøre peso (Alentejo) , den multi-regionale bryggerier Callabriga, Pena de Pato og Grão Vasco, den friske Gazela (Vinho Verde), og endelig Finca Flichman (Argentina) og Framingham (New Zealand).

Hvert minut købes der i gennemsnit 21 flasker fra Sogrape koncernen. Sandeman er et globalt varemærke, fordelt på mere end 55 markeder og en førende mærke i Belgien, Italien, USA, Schweiz, Irland, Tyskland og Japan.

Som et afgørende aktiv for denne familie-ejet selskab, fortsætter Sandeman sit tilsagn om kvalitet i sin produktion af sherry, Portos, Brandies de Jerez, Madeiras og Vine. Den syvende generation af familien i branchen, George Sandeman, fremhæves dette ønske til kvalitet og fortsætter i familien tradition for at videregive værdifuld viden.

Hjemmeside: www.sandeman.com